I trollskogen

Våra skogar försvinner i rasade takt och den skog man vandrade igår är borta dagen efter. Så att få vandra i en riktig trollskog känns vördnadsfullt och detta fick jag göra när en kompis visade mig en underbar plats vid naturreservatet Florarna, Stora Agnsjön (Uppland), en skog som kommer att bevaras tack vare att den finns i naturreservatet. I den här skogen är man iakttagen av de som bor här, trollen kikar fram bakom stenarna, på myren dansar älvorna när solen sänker sig ner bakom träden, en helt underbar plats som jag blev förälskad i. Vi satt med varsin kopp te och tittade över sjön och njöt. Att vandra hit efter all nederbörd under veckans gång var bitvis lite svårt men inte värre än att man fick ta lite omvägar på de mest vattensjukaste ställena.

_IMG8944.jpg

Men så började skogen locka och dra och jag började se mig omkring, vilken skog!
_IMG8949-Redigera.jpg

Stora härliga mossbeklädda stenblock, och små svampar.
_IMG8956_IMG8960

Med ett leende så vandrade jag vördnadsfullt i skogen och myren och försökte fånga deras själ. Vart jag än såg kikade ett troll fram.
_IMG8967-Redigera_IMG8969-Redigera_IMG8985_IMG9034-Redigera

_IMG8995-Redigera

Och som vanligt när jag har träd omkring måste jag bara göra en skakbild.
_IMG9010
Och sedan byte jag från stort till smått
_IMG9025_IMG9016_IMG8964_IMG8958-Redigera

Men allt det roliga har ett slut och vi vandrade tillbaka men jag viskade till trollen att vi ses igen och ett klingade skratt fick jag som svar.

8 reaktioner på ”I trollskogen

  1. Snyggt och inspirerande. Vi har en urskog några mil bort. Skall ta mig i kragen och fara dit och kolla efter de västmanländska trollen.

  2. Åh, älskar trollskogar!!! Har några favoriter vi besöker med jämna mellanrum. Fantastiska bilder du bjuder oss på. Känslan sprider sig hem till mig också… Känslan av att vara där och höra trollen viska 😉

    1. Visst är trollskogar underbara! Att baravara där, njuta av naturens rikedom är en fröjd för hjärta och själ. Härligt att min känsla för skogen sprider sig till dig med. 💕

  3. Fina bilder från skogen Lotta. Ja du det är sorgligt med skogarna. Flera av de svampställen jag var till i år var bara gömda i ris. Blev lite nyfiken på Florarna, jag vet att jag var där i mina gröna ungdom på vad jag minns, fågelskådning. Kommer inte riktigt ihåg var det ligger. ha det gott

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.