När den gröna damen dansar

Jag skulle bara dokumentera lite ljussättning i ugnarna efter vår spökvandring vi hade under Hallowen där gamla Hammarsmedjan med hjälp av ljus och ljud åter fick liv. Under månaden som har gått har vi tränat på alla moment och detta har skett sent på kvällarna och ibland har jag stått och sett på stjärnhimmeln över de gamla industribyggnaderna och tänk att jag måste fotografera detta. Och igår fick jag chansen när jag såg att det var stjärnklart, tar första bilden för att se hur det vart och om jag ska flytta på mig och hur exponeringen blev. Men då får jag se något som gör att jag tar en glädjedans, det är grönt på skärmen. Men jag hade inte sett någon norrsken med blotta ögat, upp med telefonen, vad säger norrskensprogronosen, det ska vara norrsken.  Jag blickar upp, jo, svagt för ögat är det något som dansar däruppe.
_IMG9146.jpg

Detta har varit en av mina projekt, fotografera de gamla industribyggnaderna med Norrsken. Jag  glömmer tid och rum,är förlorad av den gröna damens dans uppe på himlen. _IMG9191.jpg

_IMG9204.jpg

Att den gröna damen kan göra en så lyrisk, jag gör små danssteg med ett stort leende, hon har bara börjat och ju mer kvällen lider och går över till natt kommer hon dansa mer men tyvärr så får hon dansa för andra då jag inte var rätt klädd för detta och kylan börjar göra sig påmind och batteriet börjar ta slut. Men Norrskenssäsongen har bara börjat, det kommer att komma fler nätter när hon dansar över himlen, då är jag där och dansar med henne. Jag flyttar mig och tar de sista bilderna innan jag går hem igen med ett stort leende.
_IMG9206_IMG9223

Efterord:
Detta är mitt älskade Strömsbergs bruk i Norduppland som bilderna är tagna.

Byggnaderna på bilderna har jag belyst lite extra med ficklampa så de inte blev helt mörka, sedan har jag lättat upp lite mer i bildreidgeringsprogrammet.

 

2 reaktioner på ”När den gröna damen dansar

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.