Jag kom till parkeringsplatsen vid Risön sent på eftermiddagen, funderade vilken sträcka jag skulle ta innan det mörknade men också se hur det såg ut i markerna och om det fanns några vårtecken. Direkt hittade jag blåsippor när jag vandrade in i skogen och det fanns en hel del här och var, min vårkänsla började komma. Men skogspromenaden blev inte enkel, på vissa ställen var det rejäla vindfällen där man fick krypa, klättra och ta en omväg och sedan leta upp stigen igen. När jag kom fram till Gammelån kunde jag inte längre låta kameran ligga kvar i ryggan så nu fick den komma fram.
lottal--5

Trädets rötter är fantastiska och man kan känna trädandarnas väsen här.
lottal--3

lottal--4

Det märks att det har varit en snöfattig vinter och det gick bra att gå efter ån, bara ett ställe var översvämmat som man fick ta en liten omväg.
lottal--6

Jag lämnar Gammelån och fortsätter promenaden och är snart ute på myren, solen börjar sänka sig ner men nu är det inte långt kvar och sista biten är lättgången då det är en gammal väg. Jag hör knorrpande och tittar upp, första morkullan för i år.
När jag kommer fram till Risön dansar älvorna över ängarna och ljuset börjar försvinna. Det blev en snabb förstarunda på Florarna i år men inte den sista.
lottal--7

