Snö och ljus

Ljuset har börjat återvända, man känner att det blir lättare och även energin kommer tillbaka. Men vintern vill inte riktigt släppa sitt grepp och snön har legat sedan i början av november så vintern har varit lång och ett rejält snöväder i helgen gjorde att snön återigen la sig där det blivit barmark.
I helgen som var besökte jag Ski som ligger utanför Oslo och Norges Naturfotofestival som är under tre dagar och fyllda med många intressanta föreläsare, intensiva dagar men fyllda av glädje, inspiration, nya bekantskaper och träffa vänner.

Förra gången jag var på festivalen var för några år sedan då BioFoto damer hade sin utställning men nu ska det bli ändring på det och redan lagt in i almanackan till nästa års festival.
Att få lyssna och se andras bilder och deras berättelser får en att fundera över sitt egna fotograferande och man får nya vinklar att se. Jag tar även till mig hur de gör bildspelen för att få lite idéer när jag egna bildspel. Som fotograf tycker jag att sånt här är viktigt, man behöver få se och lyssna hur andra arbetar, se andra vinklar på fotografering som man inte har tänkt på. Men också få koppla av och se fina bilder från deras resor.

Men nu fanns det en anledning att jag ville åka, det var prisutdelning på Nordic Nature photo contest 2024. Här är det hård konkurrens och endast bilder från norden får vara med, 300 fotografer och runt 2000 bilder har lämnats in ( om jag minns siffrorna rätt) och där ska de bästa bilderna vaskas fram.
Jag kom med på 4-10 plats med min bild på guckuskon på årets nordiska närbild.

Och det kändes skönt att få lite belöning, jag har de sista två åren haft en svag gnista, en händelse gjorde att jag tog ett steg bakåt och förlorade lite av min inspiration men nu känner jag att dörren till detta har börjat stängas igen och det som en gång har varit är nu förbi. En dörr stängs, en annan öppnas med nya möjligheter och vänner. Man ska se framåt, ej bakåt.

Nu till påsk är det återigen Konst på väg och förberedelserna pågår med det sista och man är alltid nyfiken och se hur årets utställning kommer att tas emot. Har du vägarna förbi Strömsbergs bruk är du välkommen in och suger det i magen har caféet öppet med gofika och mat.

Snön faller ute när jag skriver detta, vet att jag har mycket att göra men skogen säger kom, så det får bli en liten snöig promenad innan jag fortsätter arbete.
Ta hand om dig

4 reaktioner på ”Snö och ljus

  1. Mycket fina bilder på de underbara träden:-). Hoppas att allt är bra med Dig. Själv har jag fått en kotkompression efter ett fall hemma :-(. Kräver lång rehabilitering och mycket smärtstillande (morfin och annat smärtlindrande. Därtill en mycket allvarligt sjuk käresta :-((

    Livet kunde ha varit bättre, men man får väl njuta av den ankommande våren, även om den kombinerats med blåst, regn och bara 2 C.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.