En fläkt av tiden som varit

För en tid sedan hade Järnvägsmuseumet en kväll för fotografer där vi fick fotografera ånglok, rälsbuss och eltåg. Detta var en av de sista arrangemangen de hade innan de stängde för en längre tid. Jag fick se detta av en tillfällighet och anmälde mig på stående fot. Detta var något jag hade viljat gjort en längre tid och haft funderingar att ta mig någon av de museumjärnvägar som finns som bl.a. Jädraås men aldrig kunnat då det har varit andra saker som kommit emellan.
Det som drog var ångloken, dessa stora pampiga loken som gjorde en enorm nytta en gång i tiden. När jag stod och tittade på dem så var det som man drogs bakåt i tiden och jag föreställde mig när såna fanns i bruket hemma.
Men det var svårt att få till bra foton, dels för ljuset men också så stod det fotografer i vägen när man vill ta en annan vinkel 😃men man fick göra det bästa av det. Jag använde enbensstativ som gjorde det lite svårare men ändå enklare att flytta på sig.

i det hela var kvällen mycket trevlig, många goda samtal med andra fotografer som man redan kände eller okända, alla verkade trivas denna speciella kväll och jag hoppas att när museumet öppnar igen att detta blir en återkommande evenemang.

4 reaktioner på ”En fläkt av tiden som varit

  1. Otroligt läckra bilder på de gamla fina loken. Min son William blev väldigt förtjust i bilderna, det är han som är den stora tågfantasten i familjen.

    Ha det gott,
    Erik

  2. Kul att se dina bilder från mörkerfotograferingen på Järnvägsmuseet. Jättefina! Precis som du skriver, tycker jag också att det var svårt. Strålkastarna var ibland för starka på endast en punkt på loket. Det blev till att bildbehandla en del, innan jag blev nöjd med mina bilder. Jag har ingen vana av att fota i mörker.

    1. Varmt tack för dina ord Anna. Ja, det var knepigt med lyktorna på loken som var i starkaste laget och svårredigerat, då brukar enklast att göra svartvit som är mer förlåtande.

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.