Idag hämtade jag ut ett paket och med ivriga händer så öppnade jag det så snabbt jag kom hem. Inuti paket som var väl paketerat låg en Pentacon 1,8 50 mm, beställd via eBay från England. Hade hört att den skulle vara en pärla i macrofotograferande och ge en fin bokeh.  Dessa gamla objektiv är speciella, man jagar efter det bästa nya objektivet för att få den bästa skärpan men ibland är gamla de bästa. Så på med objektivet på kameran och sedan var det bara att dyka ner i grannes oklippta gräsmatta, tyvärr så råkade man ramla rakt ner bland rödmyror, mitt stora hatobjekt sedan min barndom där jag av misstag satte mig en rödmyrstack. Så det var snabbt upp, borsta av sig men de hade redan gjort de skulle och ena armen sved bra. Men vid nästa dyk ner lite längre bort gick det bättre, första bilden och jag var såld, vilket objektiv!
_IMG7253

_IMG7258.jpg

_IMG7256.jpg

Helt salig låg jag bland dessa blommor och fångade deras skönhet.
_IMG7259

Men nu ville jag se hur det var i skogen så jag vände ryggen åt grannes gräsmatta och stegade in i skogen.
_IMG7278

Tänk vad ett spindelnät kan bli så vackert.
_IMG7288.jpg

Sedan några ormbunkar
_IMG7291

Och nu sätter jag er fantasi på prov, säger Ronja Rövardotter och hennes pälsmössa som några små tog omhand om.
_IMG7302.jpg

Ja, detta var bara ett första test av objektivet, en snabb runda men jag är som sagt frälst. Tänk vad ett gammalt objektiv kan leverera.

