Etiketter

, , , ,

Klockan stod på 0300, nu var det dags att besöka orrspel som jag hade bokat in mig hos Wild Nordic . Jag hade anlänt kvällen innan och övernattade hos Sara för att slippa åka hemifrån så tidigt.
Förra året på Biofotos årsmöte var en av aktiviteterna orrfotografering och det gav mersmak.
Vi for ut i mörkret på en skogsväg av den sämre sorten och efter en stund var vi framme.  På med ryggan och ut på myren till gömslet och det dröjde inte många minuter det började låta utanför gömslet. Jag var inte beredd på detta och hoppade högt, klockan var bara 03.40 och kolsvart ute. Men nu visste jag att de fanns där, nu var det bara att vänta in ljuset.
lottal-3280

lottal-3271.jpg

Tupparna var ända intill gömslet och spelade och slogs och som mest var det 17 tuppar vad jag kunde se.

Det är tufft tid för dessa tuppar och det var en som utmärkte sig direkt, den satt vid sidan om och mådde inte alls bra. Men den ville vara med lite grann men stackarn hade nästan inga svarta stjärtfjädrar kvar. Nu under redigering av bilderna såg jag en som var sönderhackade på huvudet.

lottal-3508

När man satt och lyssnade på orrarnas spel kunde man höra dem säga ”koka pären” vid slagsmålen, så är det de slåss om, vilken som ska koka potatisen?😀
Nej då, det är den som är störst, bäst och vackrast som gäller och när damerna kommer på besök ökar aktiviteterna. Nu var det bara två damer som kom.
lottal-3454.jpg

Det var härliga timmar med orrarna, de blev skrämda två gånger, en gång av tranor men återvände snabbt tillbaka , andra gången vet jag inte vad som gjorde dem rädda men då var de borta nästan en timma och det var bara fem som återvände men ingen som orkade spela.

På slutet vandrade en råbock över myren. Klockan började närma sig 0800 och det var dags att packa ihop och äta en frukost innan färden hem. Jag kände mig mycket nöjd och glad, det hade varit en underbar morgon med ett gäng ”angry birds.”
lottal-3579.jpg
Wild Nordic som Sara Wennerqvist driver rekommenderar jag varmt, mycket bra arrangerat och jag kommer boka in mig fler gånger. Se hennes hemsida på vilka aktiviteter som finns.
Tack Sara, nästa år bokar jag in mig igen!
lottal-3370.jpg

