För nästan ett år sedan såg jag att Creative Adventure annonserade om en resa till Island i februari och jag nappade direkt. Magnus Lindblom som håller i detta är duktig och visar en till intressanta platser när man är ute på resor med honom samtidigt som han berättar och instruerar en hur bilden kan tas. Denna resa blev en tjejresa då vi blev fyra tjejer och Magnus och vi hade riktig kul hela veckan. Men önskan om snö och is blev inte riktigt av, veckan bestod av regn och gråväder och sista dagen kom solen. Det blev lite av en repris på den Andalusiska resan som också bestod av blötväder så jag känner mig nästan som en expert numera att vara och fotografera i dåligt väder. Men inget dåligt med blötväder då vätan förhöjer lyster på landskapet och man får mer färger. Då är det värre med vackert väder med klarblå himmel som dödar landskapet. Där får jag svårt att fotografera och lägger då hellre ner kameran än fotar.

Efter ha samlat upp alla tjejer på både flygplats som Reykjavik var det dags att styra kosan söderut. Då detta var mitt första besök på Island så blev jag tagen av vad jag fick se under veckan och mina tankar for till Bröderna Lejonhjärta och Sagan om Ringen. Öppna vidder, berg med vattenfall och glaciärerna, ett paradis för en landskapsfotograf.

Första stoppet var vid ett lavafält täck med grön mossa som var frosttäckt när vi kom men efter ett tag fick sin gröna färg när frosten försvann.

lottal-2-2lottal-2-4lottal-1166lottal-2
Efter ha utforskat och fotograferat lavafältet åkte vi vidare till en spännande ravin.
lottal-1196.jpg

Sedan ett snabbt stopp efter vägen,
lottal-1282.jpg

Öde hus och vattenfall finns det gott om på ön och man kommer inte långt om man ska stanna för varenda en.
Sedan var det dags att fara rätt ut i vildmarken till nästa spännande vattenfall att fotografera till ljuset började försvinna och det var att dags att fara till vårt övernattningsställe.

lottal-2-6lottal-2-5lottal-1322

Detta var dag 1, nästa dag var det dags att ge sig ut på glaciären och isgrottor så detta äventyr kommer i nästa blogginlägg.

